Column

Sport en het hart.

Bewegen heeft via verschillende wegen een gunstig effect op onze hart- en bloedvaten.Bewegen is goed voor de conditie het hart en de bloedvaten. Door te bewegen, trainen wenaast de spieren in ons lichaam ook ons hart, wat een van de belangrijkste spieren in ons lichaam is. Training zorgt ervoor dat het hart effectiever kan pompen. Daarnaast vermindert bewegen de kans op vernauwingen in de kransslagaders. Bewegen vermindert ook de kans op overgewicht. Dit zorgt voor een goede balans tussen de energie-inname met voedsel en het energieverbruik in het lichaam. Regelmatigbewegen zorgt daarnaast voor een gunstig effect op de glucosestofwisseling en de vetsamenstelling van het bloed. Bekend is dat bij mensen met diabetes die zich regelmatig lichamelijk inspannen, het glucosegehalte sneller daalt naar normale waarden. Door het verbranden van vetten bij het bewegen, verbetert de vetsamenstelling van het bloed: de hoeveelheid ‘slecht’ LDL-cholesterol neemt af en de hoeveelheid ‘goed’ HDL-cholesterol stijgt. Regelmatig bewegen heeft ten slotte ook een gunstig effect op de bloeddruk. Bij inspanning neemt de hartslag toe en stijgt de bloeddruk tijdelijk. De bloeddruk van mensen die regelmatig sporten is in rust en bij inspanning lager dan bij mensen die weinig sporten.

Intensiteit van sporten
Belangrijk is om te sporten met beleid. Dit betekent dat de intensiteit van de sport aangepast moet worden aan uw persoonlijke mogelijkheden. Het is daarom altijd aan te raden om in overleg met de cardioloog te bepalen of u met uw aandoening mag sporten, welke sport of beweging voor u mogelijk is, en hoe intensief u mag sporten. Vaak wordt aangeraden om matig intensief te sporten. Wat ‘matig intensief actief’ inhoudt, kan verschillend zijn voor jongeren, volwassenen, ouderen of mensen met een chronische ziekte. Om te weten of iets matig intensief inspannend is, moeten we dus kijken naar de reacties van het lichaam. Een inspanning is matig intensief als het hart sneller gaat kloppen, iemand sneller gaat ademen en het warm krijgt. Voorbeelden voor matig intensieve activiteiten zijn dagelijkse beweegactiviteiten zoals wandelen, fietsen, traplopen, tuinieren. Meer sportief, maar voor gezonde mensen nog steeds matig intensief, zijn beweegactiviteiten zoals stevig doorwandelen of fietsen, zwemmen, fitness en tennis.

Hartrevalidatie
Hartrevalidatie en bewegen is voor hartpatiënten van groot belang. Iemand die een hartinfarct heeft gehad, kan geneigd zijn om minder te gaan bewegen uit angst voor het optreden van klachten. Hartpatiënten kunnen onzeker zijn over wat ze beter wel en niet kunnen doen. Vragen als: “Hoeveel inspanning kan het hart na een hartinfarct nog verdragen?” “Hoever kun je het hart belasten bij hartfalen?” komen veel voor. Hartrevalidatie kan naast het normale bewegen, een manier zijn om de angst voor sporten en bewegen te overwinnen.
Naast lichamelijke training richt hartrevalidatie zich ook op voorlichting (over hart- en vaatziekten en een gezonde leefstijl) en op ondersteuning en verwerking van de gevolgen van de hartziekte.

AMC arts-onderzoeker: Drs. P. Luijendijk