Column

Column

Sport en het hart.

Bewegen heeft via verschillende wegen een gunstig effect op onze hart- en bloedvaten.Bewegen is goed voor de conditie het hart en de bloedvaten. Door te bewegen, trainen wenaast de spieren in ons lichaam ook ons hart, wat een van de belangrijkste spieren in ons lichaam is. Training zorgt ervoor dat het hart effectiever kan pompen. Daarnaast vermindert bewegen de kans op vernauwingen in de kransslagaders. Bewegen vermindert ook de kans op overgewicht. Dit zorgt voor een goede balans tussen de energie-inname met voedsel en het energieverbruik in het lichaam. Regelmatigbewegen zorgt daarnaast voor een gunstig effect op de glucosestofwisseling en de vetsamenstelling van het bloed. Bekend is dat bij mensen met diabetes die zich regelmatig lichamelijk inspannen, het glucosegehalte sneller daalt naar normale waarden. Door het verbranden van vetten bij het bewegen, verbetert de vetsamenstelling van het bloed: de hoeveelheid ‘slecht’ LDL-cholesterol neemt af en de hoeveelheid ‘goed’ HDL-cholesterol stijgt. Regelmatig bewegen heeft ten slotte ook een gunstig effect op de bloeddruk. Bij inspanning neemt de hartslag toe en stijgt de bloeddruk tijdelijk. De bloeddruk van mensen die regelmatig sporten is in rust en bij inspanning lager dan bij mensen die weinig sporten.

Lees verder Column